Počas tvorivých dielničiek, ktoré sme s deťmi robili minulý týždeň, sa stalo niečo, čo ma zasiahlo hlbšie, než som čakala.Z desiatich detí sa mi tri spontánne priznali, že zažívajú šikanu. Tri z desiatich. Tridsať percent detí v jednej malej skupinke.To číslo by sme nemali ignorovať. Nie je to štatistika z výskumu, ale realita jedného popoludnia. A možno realita mnohých tried u nás doma.A možno sa ma to dotklo aj preto, lebo som si šikanou prešla ako dieťa na základnej škole. A neskôr si tým prešla aj moja dcéra na strednej.Keď bola mladšia, bola som presvedčená, že ak jej dám všetko — knihy, oblečenie, možnosti, výhody — stane sa súčasťou kolektívu a vyhne sa tomu, čím som si prešla ja.Mýlila som sa. Postupne som pochopila, že šikana si svoju obeť nevyberá podľa toho, koľko má. Nezáleží na značke mobilu, ani na tom, z akej rodiny pochádza.Nezáleží na tom, či je dieťa tiché, výrazné, bohaté, chudobné, citlivé či priemerné.
Stačí jediná vec: že agresor cíti, že na niekoho môže.
Prečo šikana vzniká?
Nie je to o peniazoch ani o statuse.
Šikana vzniká vtedy, keď:
- niekto potrebuje potvrdiť vlastnú hodnotu tým, že poníži iného,
- dieťa doma vidí kričanie, krivdu alebo agresiu,
- skupina nemá pevné pravidlá,
- konflikt sa rieši silou namiesto rozhovoru,
- deti nemajú dospelého, ktorý ich naozaj počúva.
A to posledné je možno najdôležitejšie.
Keď sa dieťa odhodlá dospelému povedať o tom, čo ho bolí, je to moment najvyššej dôvery.
A keď traja z desiatich nájdu odvahu hovoriť o šikane počas obyčajnej dielničky, znamená to, že deti toho v sebe nesú oveľa viac, než si myslíme.
Dá sa šikane predísť?
Nikdy nie úplne. Šikana bola v minulosti, je dnes a bude aj v budúcnosti.
Ale dá sa výrazne znížiť riziko a dá sa zastaviť tam, kde vznikne.
Ako minimalizovať jej dopad?
Nepotrebujú zapadnúť. Potrebujú obstáť.
Najsilnejšou ochranou dieťaťa nie sú veci, ale:
- sebavedomie,
- hranice,
- schopnosť pomenovať, čo mu ubližuje,
- vedomie, že doma je bezpečie.
Škola, ktorá chce riešiť, nie zametať problém pod koberec
Stretla som sa na niektorých školách s argumentami, veď u nich sa to nedeje, so zametaním pod stôl. Žiaľ deje sa to v každej škole. Vždy sa nájde agresor. Bohužiaľ. Niekde si s ním poradia žiacia, niekde musí zasiahnuť učiteľ. No nikdy by nemal nastať problém, keď sa dieťa posťažuje a dospelí ho neakceptujú. Keď z obavy, že si na neho zasadnú, radšej mlčí.
Verím, že ste sa s tým stretli viacerí. Pomenovať problém a povedať to v škole, nemusí byť „problém“ ale cesta k hľadaniu riešenia.
V školách pomáha aktívna prevencia, rozhovor, empatia a dôsledky pre agresora.
Tam, kde škola koná, šikana slabne.
Tam, kde mlčí, rastie. A konfliktov pribúda.
Komunita a prostredie
Dieťa, ktoré má aspoň jedného priateľa, jeden krúžok či jednu oporu, sa šikanuje ťažšie.
Rovnováha moci
Agresor útočí, keď cíti prevahu.
Dieťa, ktoré vie povedať „nie“, má podporu a učí sa komunikácii, je ťažším terčom.
Nikdy to nie je chyba dieťaťa
A ani rodiča.
Šikana je chyba agresora a zlyhanie systému – nie chyba obete.
Príbeh, ktorý sa skončil až pri odborníkovi
Minulý rok volala známa môjmu mužovi s prosbou o pomoc pre svojho tínedžera. Chlapec sa pomočoval.
Nie zo zdravotných dôvodov, ale zo strachu zo školy a spolužiakov.
Môj manžel nie je lekár, no má dar pomôcť ľuďom pri niektorých zdravotných problémoch. Nie však vo všetkom.
A ja nie som psychológ, ale tým, že som si sama prešla ponížením, viem pochopiť tých, ktorí trpia mlčky.
Manžel jej odporučil odborníka – psychológa. Bola to správna voľba.
Niekedy nestačí laická podpora. Tam, kde ide o duševné zdravie dieťaťa, musí zasiahnuť profesionál.
Úlohou spoločnosti nie je moralizovať.
Úlohou spoločnosti je byť pri tých, ktorí trpia – a priviesť ich k odborníkovi, aby v tom neboli sami.
Mnohé naše zlyhania končia tragédiami. O mnohých ani nevieme.
Nová smernica: nástroj, ktorý môžeme využiť
Šikana nezmizne zo dňa na deň, ale vieme ju eliminovať. Aj legislatívne.
Pomôcť má Smernica č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov, ktorá nahradila staršiu Smernicu č. 36/2018. Rozširuje a spresňuje postupy, na ktoré poukazoval aj Akčný plán proti šikane.
Prináša dôležité zmeny:
- rozšírenú definíciu šikanovania, vrátane kyberšikanovania,
- silnejší dôraz na prevenciu a overené programy,
- jasnejšie povinnosti škôl pri riešení incidentov,
- zodpovednosť riaditeľov a pedagógov za bezpečné prostredie, empatiu a toleranciu.
Nie je to len papier. Je to nástroj. Ale fungovať bude len vtedy, ak ho školy začnú skutočne používať.
A na záver…
Tri deti z desiatich.
Tri príbehy ukryté za úsmevmi počas jedného popoludnia. A možno ich bolo ešte viac – len som si nevšimla. A to ma mrzí najviac.
Ak ich chceme chrániť, musíme ich počúvať.
Nesúdiť. Nezľahčovať.
Byť pri nich.
A hlavne: nenechať ich v tom samé.


"Nie je to o peniazoch ani o statuse.... ...
ďalší dobrý blog, tiež som si prešla v detstve... ...
Celá debata | RSS tejto debaty